2008-08-14

Vet riksdagen hur Internet fungerar? FRA igen.

Först trodde jag att ja-sägarna till FRA-lagen i riksdagen inte förstod hur Internet fungerar. Särskilt när dessa sa att ”men det gäller ju bara kommunikation över gränserna”. OJ!

Att kommunikationen fungerar så snabbt och bra globalt hänger just på att datortjänster ("servrar") med rätt kommunikationsprotokoll och höga överföringshastigheter slumpmässigt kopplas ihop över hela jordklotet för att vidarebefordra information via första lediga datortjänst i en ibland lång kedja.

Det innebär att mitt mail till grannen kan passera annat land. Det är ju studsningen över klotet som är finessen med det globala kommunikationsnätet! Och det är det som är skräcken för diktaturer!

Men om man låter det negativa överväga, som Sverige är på god väg att göra, kommer den positiva, globala utvecklingen av kommunikation mellan människor och företag att stanna upp - och kanske finna nya vägar. Inte för att man inte har rent mjöl i påsen, utan för att man vägrar låta sig kontrolleras inpå bara ordvändningar!

Varsågod, här är ett flagrant bevis för hur man kan sitta i Sverige med sin dator och klicka på en svensk webbadress, men ändå passera över nationsgränsen:

Detta hände mig under OS idag när jag skulle titta på direktsänt i SVT24 på webben för att följa en annan idrott än SVT1 på TV:n som jag också ville hålla ett öga på. (Vadå TV-idrotts-nörd?)

SVT:s datortjänst fick en förfrågan genom mitt klick på SVT24-länken på bilden. Då såg SVT:s dator att klicket kom från utriket, dvs från en datortjänst som mitt klick studsat på utanför Sverige.
Och då nekades jag av juridiska skäl att titta på kanalen. Precis som när jag från Sverige försöker kolla på NBC i USA.

MEN: Mitt klick skedde i Skåne!

Visst finns det utbrytartankar hos skåningar (också), men SVT tog i så fall ut framtiden i förskott.

Läs gärna liberalen och doktoranden i folkrätt Stockholms universitet Mark Klambergs blogg med mängder av fakta och intressanta utläggningar som svar på kommentarrna, länk här.