2008-08-29

En sång- och dansman firar halvseklet. Michael Jackson 50!

Michael Jackson må ha haft rejäla konstigheter för sig och gjort märkliga, självförhärligande album av tveksam kvalitet dom senaste åren - ja, han har ju anklagat för att vara pedofil till och med - men hans musik och hans dansvideor har varit banbrytande - och helt underbara!
  • Michael Jackson har nästan 40 års karriär i popbranschen.
  • Den fantastiska kortfilmen med låt - och lite läskiga - "Thriller" är historiens med säljande album (100 miljoner ex. Undrar hur många piratkopierade?).
  • Två gånger har han valts in i Rock'n' Roll Hall of Fame .
  • Han har vunnit 13 Grammy-statyetter för sina bidrag till pophistorien.
  • Dessutom har haft 13 låtar på plats nr 1 i USA (singellistan). Det har ingen annan mäktat med, inte ens mina älskade Beatles! Han har skrivit många själv.
  • Leta i högra spalten efter chansen att höra Michael Jacksons hits direkt här på min blogg. Länkarna i detta inlägg leder dig till mer läsning om Jacko.
Jag vägrar säga nej, tack till hans musik och dansvideor på basis av vad han konstrat till i sitt och andras liv senare. Jag får helt enkelt betrakta honom som två personer, två livskarriärer.

Jag föredrar den första, kungen av pop, när han gick ut som soloartist efter Jackson Five.

Kolla i spalten till höger. Där har jag lagt ut en möjlighet för dig att lyssna på dom viktigaste av hans låtar och se hans snudd-på-kortfilmer via hans eget skivbolags sajt. 29 finns utlagda. Det är originalen.

Min favorit är nog bland många topplåtar den unga, arga, karga, urbana fantastiska dansvideon BAD, fast jag associerar alltid också till Weird Al Yankowitz:s parodi FAT, så jag kan väl inte vara riktigt seriös som Jacko-fan.
Tänk att Michael Jackson fyller 50... (Klickar du på den länken får du 50 fakta om Jacko på The Guardian i England.)