2008-08-12

Guskelov för Public Service-TV! OS räddat!

Guskelov för Public Servcie-TV och att ingen reklamkanal la rabarber på OS-sändningarna i TV!
Det var illa nog när VM i fotboll gick i TV4, som totalt förstörde upplevelsen. Domaren hade knappt blåst färdigt i sin slutsignal, förrän man blev hejad på av "Robert" med boxen. Ingen chans för TV-tittaren att varva ner genom att glädjas respektive gråta med spelarna. Nej, jag var ruskigt besviken på TV4:s vissna ambition att göra tittaren nöjd! Så jag kollade inte så mycket som jag annars gjort.

Desto roligare nu då att kolla alla upptänkliga sporter i Sveriges Televisions sändningar från Olympiska Spelen utan dessa evinnerliga stämningsförstörare av töntiga reklamavbrott!

Kul att tekniken SVT byggt upp därnere fungerar så pass bra, att man inte fattar att dom sitter i en studio på andra sidan vårt gemensamma gruskorn i rymden!

Kul också att SVT kör tre olika sporter på webben, för jag vill helst se sporter vi nästan aldrig annars får se så mycket av:
- kanotslalom, seglingar, fäktning, boxning i lättviktsklasser, brottning i lättare viktklasser (lättare utövare rör sig mer), beachvolley, fältritt, synkroniserat simhopp etc etc etc.
Ja, jag har ju till och med suttit och tittat ganska koncentrerat på cykelloppen (linjelopp heter det visst), mest för att få se lite (!) av Kina.

Men jag blir ju tvungen att komplettera med Eurosport för längre sändningar av halvudda, sporter, t.ex. kanotslalom. Och Eurosports reklam är oftast helt relevant till sändningen samt förhandstitt på vad som komma skall i kanalen. Något att lära av för TV4, som bara tänker på stålarna.

Fast idén, som framfördes på DN Debatt om att sport kunde bli en betalkanal i Public Service är ingen dum idé. Då kan SVT vara med i slutförhandlingar om stora sportevenemang så att vi slipper reklamavbrotten även i fortsättningen i viktigare tävlingar.

Inga kommentarer: